“We moeten juist nu investeren in kansen”

Tim Emmelot is eigenaar van Ottenhome, een jachthaven aan de Loosdrechtse Plassen. In het weekend verhuurt hij zeilboten en sloepen en door de week haalt hij zijn omzet vooral uit bedrijfsuitjes. Nu dat laatste door de coronacrisis volledig is weggevallen, richt hij zijn omzetpijlen op het terras. Met de creatieve herinrichting en een nieuw bestel- en betaalsysteem maakt hij een deel van het omzetverlies goed.

De persconferentie van 15 maart kwam bij Tim, net als bij de rest van de Nederlandse horeca, aan als een mokerslag. ‘Ik vroeg me af of dit ooit nog goed zou komen. Wel dacht ik ook al snel: we moeten juist nu met creatieve oplossingen komen en investeren in kansen.’

Helft minder omzet

Tim haalt in andere jaren zijn horecaomzet in de maanden april tot en met september. ‘Daar zijn we al twee maanden van dicht geweest. Bootverhuur mocht gelukkig nog wel. De bedrijfsuitjes zijn voor de rest van het jaar allemaal afgezegd; dat is veertig procent van onze omzet. Misschien dat er in het najaar weer kleine groepjes mogelijk zijn, maar de grote groepen gaan zeker niet door.’

Nieuw bestel- en betaalsysteem

Het terras bij de jachthaven is deze zomer dus extra belangrijk voor Tim. ‘Daarom heb ik een nieuw bestel- en betaalsysteem aangeschaft dat werkt met QR-codes. Klanten kunnen daarmee zelf en contactloos een bestelling plaatsen. Dat klanten dat prettig vinden, bleek toen op 1 juni het terras weer openging: tachtig procent maakte gebruik van het systeem. Natuurlijk kunnen klanten ook nog steeds bij een medewerker bestellen als ze dat prettiger vinden.’

Speels en gevarieerd

Daarnaast heeft Tim het terras enorm uitgebreid, zodat iedereen op veilige afstand van elkaar kan zitten. ‘Voorgaande jaren stonden er zo veel mogelijk tafels en stoelen. Nu is het terras heel speels en gevarieerd ingericht. Om ondanks de maatregelen genoeg terrascapaciteit te creëren, hebben we een gedeelte van de jachthaven vol gelegd met vlotten en zeilboten. Op de vlotten kun je in een zitzak of op een strandstoel zitten, maar je kunt ook in een zeilboot gaan zitten als je dat leuk vindt.’

Klanten vinden mijn coronaterras leuker en gezelliger dan mijn gewone terras

Gezellig druk

‘De reacties van klanten op het nieuwe terras zijn positief,’ vertelt Tim. ‘Ik hoor geregeld: “We vinden je coronaterras leuker en gezelliger dan je gewone terras.” Op 1 juni was het nog niet meteen superdruk, maar de sfeer was goed. Ik merkte dat veel mensen toch eerst de kat uit de boom wilden kijken. Zij wachtten liever een dagje extra om te zien hoe het zou lopen. De tweede dag was het al gezellig druk.’

Goed moment

Tim adviseert zijn branchegenoten om ook nu over te stappen op het QR-codesysteem. ‘Het scheelt personeel, maakt afstand houden mogelijk en zorgt dat je klanten snel hun bestelling krijgen. Bovendien accepteren je klanten een nieuw systeem juist nu sneller, omdat ze de noodzaak ervan inzien. En de investering heb je er het eerste jaar al uit, zelfs dit jaar.’

Deel uw verhaal

Bent u ondernemer en kon u door de coronacrisis niet meer ondernemen op de manier zoals u gewend was. Dit vroeg waarschijnlijk om behoorlijk wat aanpassingsvermogen. Waar zag u kansen? Deel uw verhaal met ons en inspireer andere ondernemers. Wij zijn benieuwd!