‘Bedenk alternatieven om zichtbaar te blijven’

Met de derde coronagolf in zicht, begint voor heel ondernemend Nederland duidelijk te worden: wachten op betere tijden is geen optie. Marianne Kuiper, oprichter-eigenaar van Efficient Hotel Partner en de Music Meeting Lounge, bedacht met haar creatieve team een goed alternatief concept. Daarmee kunnen ze niet alleen overeind blijven, maar voorzien ze bovendien in een grote behoefte.

‘Begin vorig jaar leek 2020 het allerbeste jaar tot nu toe te worden voor Efficient Hotel Partner,’ vertelt Marianne. ‘Al 22 jaar regelen we voor veel grote en kleinere bedrijven hotel-, congres- en vergaderlocaties. Tijdens de eerste lockdown waren de hotels nog wel open, maar omdat veel bedrijven de maatregelen streng naleefden, werd bijna alles geannuleerd. We boekten alleen nog hotelovernachtingen voor grote infraprojecten.’

Ideale vergaderlocatie

Mariannes tweede bedrijf is de Music Meeting Lounge. ‘Drie jaar geleden kwam er in ons kantoorpand een ruimte vrij. Ik heb mijn best gedaan om daar de ideale vergaderruimte van te maken, met onder andere comfortabele stoelen, altijd goede wifi en het lekkerste eten en drinken. Mijn vader heeft me 450 elpees nagelaten; die heb ik daar neergezet om het ijs te breken én als pauzemateriaal. Vorig jaar is de bezettingsgraad van negentig naar bijna nul procent gegaan. Na plaatsing van een luchtfiltersysteem, kun je er met niet al te grote groepen veilig vergaderen. We krijgen nu wel weer boekingsaanvragen binnen, maar mondjesmaat.’

Aantrekkelijk vergaderen

Niets doen en afwachten is voor Marianne geen optie. ‘Zo zit ik niet in elkaar en mijn team ook niet. Omdat we om ons heen zagen dat veel mensen online vergaderen helemaal zat waren, zijn we creatieve manieren gaan verzinnen om online meetings aantrekkelijker te maken. We begonnen met een video-bel-borrel-pakket, dat je als werkgever bij je werknemers kunt laten bezorgen. Dat zijn we zorgvuldig gaan uitbouwen door veel research te doen naar mogelijkheden en die zelf uit te proberen. Nu bieden we via ons inspiratiemagazine een groot assortiment aan, van een online-lunchpakket tot online teambuildingactiviteiten, zoals een wijnproeverij.’

Als dit straks achter de rug is, willen we niet dat onze klanten ons vergeten zijn.

Zichtbaar blijven

Marianne en haar team blijven op zoek naar nieuwe mogelijkheden. ‘Ik heb gelukkig een heel creatief team. Zo bedacht een van mijn medewerkers het EHP Magazine, een gratis tijdschrift dat we twee keer per jaar uitgeven, gevuld met inspirerende artikelen en bruikbare tips. We zijn gaan kijken wie welke kwaliteiten daarvoor kon inzetten. De een bleek goed te kunnen vormgeven, de ander is gaan fotograferen. Ikzelf ben mensen gaan interviewen. We krijgen heel veel positieve reacties. Met dit magazine zorgen we ervoor dat we zichtbaar blijven. Want als dit straks achter de rug is, willen we niet dat onze klanten ons vergeten zijn.’

Bij elkaar blijven

Alles wat Marianne en haar team tijdens de crisis bedenkt en doet, wordt ingegeven door de wens om bij elkaar te blijven. ‘Ik wil niemand van mijn geweldige team hoeven ontslaan. Collega-ondernemers die dat ook niet willen, adviseer ik: kijk welke ‘andere’ kwaliteiten van je werknemers je kunt inzetten. Met alleen de steun van de overheid kun je niet overeind blijven. Bedenk daarom alternatieven die passen bij jouw bedrijf. Wij draaien nu niet dezelfde omzet als voorheen, maar wel voldoende om overeind te blijven.’

Deel uw verhaal

Bent u ondernemer en kon u door de coronacrisis niet meer ondernemen op de manier zoals u gewend was. Dit vroeg waarschijnlijk om behoorlijk wat aanpassingsvermogen. Waar zag u kansen? Deel uw verhaal met ons en inspireer andere ondernemers. Wij zijn benieuwd!