Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina. Sla het menu over en ga direct naar zoeken.
Schip met containers uit China voor de groothandel

Trends en ontwikkelingen in de groothandel

De toekomst ziet er zonnig uit voor groothandels-retail. Dit jaar wordt een groei van 3,5 procent verwacht en ook voor 2018 lijkt 3,5 procent% volumegroei realistisch. Groothandels profiteren van de economische opleving en de florerende internationale handel. Maar de branche kent ook uitdagingen, zoals de concurrentie met internethandel en de veranderende rol in de keten.

Grotere groei dan retail

De groothandelbranche groeit opvallend veel harder dan de retailsector in zijn algemeenheid: die groeit naar verwachting in 2017 met 1,5 procent en in 2018 met 1,3 procent. Henk Hofstede, sector banker Retail ABN AMRO Bank, verklaart dat verschil: ‘Die 3,5 procent is een gemiddelde voor het hele groothandelsegment. De traditionele dozenschuivers zullen, net als de rest van de retailsector, een lagere groei doormaken.’

Internationale handel groeit

De grotere groei zit vooral bij groothandels die profiteren van het gunstige internationale handelsklimaat. De export en importmarkt groeit dit en komend jaar naar verwachting met respectievelijk 4,1 en 4,2 procent. Henk Hofstede: ‘Het zijn vooral de bedrijven die op een onderscheidende manier actief zijn op de internationale markt die het gemiddelde omhoog trekken.’

‘Je zult een servicegraad moeten waarmaken die tussen de 95 en 98 procent ligt’

Toegevoegde waarde creëren

Henk zei het al: de tijd van dozen schuiven is voorbij. De klant en de fabrikant vinden elkaar steeds vaker (online) rechtstreeks. ‘Daarom is het belangrijk om je nu af te vragen wat je toegevoegde waarde is,’ waarschuwt hij. ‘Hoe kun je je onderscheiden in deze markt?’ De sector banker onderscheidt 5 manieren:

  1. Meegaan in de 24/7 multichannel-economie. Retailers bieden zowel online als offline hun producten aan (multichannel). Als groothandel moet je hierin meegaan en 24/7 beschikbaar zijn. Door online bestelmogelijkheden te bieden, maak je de bestel- en levertijd voor retailers korter. Ook moet je logistieke processen efficiënter inrichten, zodat de klant (de retailer) een goede voorraad- en concurrentiepositie kan behouden. Met een hogere servicegraad (leverbetrouwbaarheid) kun je meer omzet behalen.

  2. Orderpicking automatiseren en e-fulfilment bieden. Door orderpicking te automatiseren of zelfs te robotiseren, kun je als groothandel veel sneller leveren. E-fulfilment is alles wat komt kijken bij de logistieke afhandeling van een online bestelling. Hoe meer je dat als groothandel uit handen neemt van je klant, hoe meer toegevoegde waarde je biedt.

  3. Als ‘ketenregisseur’ optreden. Als ketenregisseur zorg je voor een beter afstemming van vraag en aanbod. Zo helpt de groothandel de omloopsnelheid van retailers te verhogen, levertijden te verlagen en neemt voorraadrisico af. Als je daarnaast extra dienstverlening biedt, zoals productondersteuning, marketing, retouren, distributie en assemblage, verhoog je daarmee je toegevoegde waarde nog meer.

  4. Verticale ketenintegratie. De groothandel kan vooraan de keten gaan zitten door zelf producten te laten ontwikkelen, uniek voor zijn afnemers. Je kunt als groothandel ook juist verder naar rechts in de keten opschuiven door eigen winkels (afzetpunten) te openen en grip te houden op de keten.

  5. Inspringen op toenemende internationale vraag. Doordat producten via internet meer bekendheid krijgen, neemt de internationale vraag toe. Zo is er vraag naar (goedkope) producten uit Azië; dit biedt de Nederlandse groothandel kansen, ook met het oog op doorvoer naar andere EU-landen.

Circulaire economie

Een andere trend die volgens Henk steeds belangrijker wordt, is de circulaire economie: ‘Dat gaat nog een stapje verder dan duurzaamheid. Je bedrijf duurzaam maken, wordt vaak geassocieerd met duur. Als je werkwijze echter circulair is, zorg je niet alleen voor minder afval en CO2-uitstoot, maar bovendien voor een hergebruik van grondstoffen en verlenging van de levensduur van je producten. Dit kan juist geld opleveren én maakt je voor veel retailers een aantrekkelijker partner.’

Henk Hofstede:

‘Je moet jezelf in de markt zetten als een betrouwbare partner, die op tijd levert en aanvullende diensten biedt, zoals de afhandeling van web-orders. Daarbij zul je een servicegraad moeten waarmaken die tussen de 95 en 98 procent ligt. Haal je die niet, dan is je retailklant weg ……. naar een ander.’