Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina. Sla het menu over en ga direct naar zoeken.
dief breekt in met koevoet

Inbraak en diefstal

Hotels en pensions kunnen een aantrekkelijk doelwit zijn voor dieven en inbrekers. Zeker als er andere horeca in het pand aanwezig is, zullen de daar aanwezige cash, drankvoorraad en muziekinstallatie aantrekkelijke doelwitten vormen. Verder bent u aansprakelijk voor diefstal of beschadiging van spullen van gasten, tenzij u voldoende preventieve maatregelen hebt getroffen om dat te voorkomen.

Hoe voorkomt u diefstal van geld?

Let op de volgende punten:

  • Controle: train uw personeel in de controle van contact geld en creditcards.

  • Kassa’s: moeten worden leeggemaakt of vergrendeld wanneer niet in gebruik (ook die van inpandige winkels, beautysalons of restaurants). Zorg dat er een minimale hoeveelheid contant geld in kas is. Let erop dat kassa’s nooit onbeheerd worden achtergelaten; dat geldt zeker wanneer er een conferentie in uw hotel gaande is.

  • Contant geld: moet dagelijks worden gestort. Als de bedrijfsleider gaat storten, kan hij zich het beste laten vergezellen van een werknemer. Doe dat niet elke dag op hetzelfde tijdstip. Zo’n patroon werkt overvallers in de hand. Het in het hotel aanwezige contact geld moet tot het moment van storting worden opgeborgen in een inbraak- en brandresistente kluis, die maar voor een beperkt aantal medewerkers toegankelijk is.

Hoe voorkomt u diefstal van goederen?

Alle waardevolle spullen moeten na sluiting worden opgeborgen; maak regelmatig een inventarisatie van de aanwezige waardevolle spullen – ook die in de inpandige bedrijven.

Oneerlijk personeel

Diefstal door werknemers beperkt u door nieuwe medewerkers te screenen. Vraag om ten minste twee referenties en controleer die. Houd regelmatig onaangekondigde financiële controles en houd regelmatig een inventaris van waardevolle spullen. Zorg dat de betaling van leveranciers, controle van de kas en betaling van personeel als dat kan door meer dan één persoon worden gedaan. Moedig medewerkers die de boekhouding doen aan regelmatig op vakantie te gaan. Op die manier krijgen ze niet de kans om frauduleuze zaken in de boeken te verbergen.

Bij een overval

Zorg dat uw personeel weet wat ze moeten doen bij een overval; laat ze de inhoud van de kas direct afgeven en maak duidelijk dat ze NIET moeten proberen de held uit te hangen. Laat ze, zodra de overvallers zijn vertrokken, direct 112 bellen, en een zo nauwkeurig mogelijke beschrijving van de daders geven (kenteken!).

Beveilig het pand

Neem verder de nodige anti-inbraakmaatregelen. Heeft het hotel een elektronisch inbraakalarm dat in verbinding staat met een meldcentrale? Zijn deuren en ramen goed beveiligd? Zorg voor een veilig systeem voor de kamerdeursleutels: zorg bijvoorbeeld dat de sleutels niet eenvoudig zijn te vervalsen. Op buitendeuren kunt u het beste een zogenaamde ‘paniek-drukbalk’ bevestigen: gasten kunnen dan in geval van nood snel naar buiten, terwijl de deur vanaf buiten wel gesloten is. Houd ook rekening met de buitenruimte: zorg dat het terrein rond het hotel goed verlicht is en dat er geen klimmogelijkheden zijn. Zorg dat de buitenverlichting en eventuele tijdklokken daarop goed staan afgesteld en regelmatig worden gecontroleerd. Plaats indien nodig afschrikmiddelen zoals bewakingscamera’s. Als u gebruikmaakt van een bewakingsdienst, kies dan voor een erkend bedrijf, zodat u verzekerd bent van betrouwbare bewakers.