Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina. Sla het menu over en ga direct naar zoeken.

Hoe maakt u uw horecazaak veilig voor uw werknemers?

U wilt niet alleen goed voor uw gasten zorgen, maar ook voor uw personeel. Ondanks alle goede zorgen raakt toch wekelijks 1 op de 15 medewerkers in de horeca op zo’n manier gewond, dat verder werken niet mogelijk is. Met alle gevolgen van dien voor de continuïteit van uw zaak. Op deze pagina vindt u meer informatie over de drie belangrijkste ongevalsrisico’s in de horeca: uitglijden, snijden en verbranden.

Hoe voorkomt u uitglijden?

Valongelukken komen in de praktijk vooral door uitglijden op een natte of gladde vloer. Zorg daarom dat de looproute(s) achter de bar en van en naar de keuken niet glad zijn door vet of vocht. Zorg dat gemorste vloeistof direct wordt opgeruimd. Als de vloer toch nat is – na een nood-dweilactie bijvoorbeeld of op een terras na een regenbui – plaats dan een waarschuwingsbord. Het is nog beter om een permanente antisliplaag aan te brengen. Als dat niet mogelijk is, kunt u ook kiezen voor stroeve matjes of strips. Zorg in ieder geval voor dat uw medewerkers schoenen met een antislipzool dragen.

Hoe voorkomt u snijwonden?

In de eerste instantie is het belangrijk dat al uw medewerkers goede snijtechnieken leren: ook stagiaires en uitzendkrachten. Maar snijongelukken gebeuren niet alleen tijdens het snijden, maar ook tijdens de schoonmaak van snijmachines en messen. Daarnaast snijden mensen zich vaak aan glasscherven. Zorg daarom voor een speciale glasschervenbak bij de bar. Verplicht uw medewerker om de spoelbak te legen als ze een glas hebben gebroken tijdens het spoelen. Zorg ervoor dat keukenpersoneel de messen opbergt in een messenblok, of aan een magneetstrip aan de muur.

Hoe voorkomt u brandwonden?

Tijdens frituren, wokken en bakken gaat het vaak mis: mensen branden zich aan hete vloeistof of hete damp. Maar ook een pan met hete olie of vet wegzetten kan tot verbranding leiden. Verder verbranden veel mensen zich aan heet water of een hete pan, een koffiemachine, kookplaat of oven. Het kan al een hoop schelen als uw medewerkers vooraf de gebruiksaanwijzing van machines goed doorlezen. Zorg dat hete delen van machines worden afgeschermd of plak er een waarschuwingssticker op. Zorg tot slot voor droge doeken waarmee uw medewerkers hete voorwerpen kunnen oppakken.

Maak onveilig gedrag bespreekbaar

Sommige medewerkers in de horeca nemen het niet zo nauw met de veiligheid. Ingeslopen routines, blind vertrouwen op eigen kennis en kunde en haastige spoed leiden jaarlijks tot zo’n 5000 behandelingen op de Spoedeisende Hulp-afdeling van een ziekenhuis. En dat terwijl veel ongelukken eenvoudig te voorkomen zijn, bijvoorbeeld door elkaar aan te spreken op onveilig gedrag. Om u daarin te ondersteunen, heeft VeiligheidNL speciaal voor de horeca de gedragscampagne Sjaak ontwikkeld.

Op de website van VeiligheidNL vindt u meer informatie over hoe u de veiligheid op de werkvloer kunt bevorderen.