Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina. Sla het menu over en ga direct naar zoeken.

Voldoet uw webwinkel aan de wet?

Voldoen de leveringsvoorwaarden van uw webshop al aan de nieuwe wetgeving voor kopen op afstand? Zo nee, kan dat voor u grote gevolgen hebben. Naast een forse boete, riskeert u dat de consument een product – tot wel een jaar na aankoop – mag terugsturen. Op deze pagina kunt u lezen waar uw leveringsvoorwaarden sinds juni 2014 aan moeten voldoen.

Welke wettelijke verplichtingen zijn er voor webwinkels?

Met de invoer van de Europese Richtlijn Consumentenrechten in de Nederlandse wetgeving, wil de overheid de regels voor verkoop op afstand in heel Europa op één lijn brengen. U zult uw webwinkel op diverse punten opnieuw moeten inrichten om aan de nieuwe regels te voldoen. We zetten ze voor u op een rijtje.

Zorg voor duidelijke voorwaarden

De wetswijziging zorgt voor aanscherping van de informatieplichten van webwinkeliers. Zoals snelle en makkelijk vindbare informatie over:

  • garantievoorwaarden;
  • de betaalverplichting bij de bestelknop;
  • bijkomende kosten voor levering en betaalmiddelen.

Daarnaast veranderen de regels over het afzien of terugkomen op een online aankoop.

Wat moet u aanpassen?

De onafhankelijke rechtsbijstandsverzekeraar en juridisch dienstverlener ARAG adviseert ondernemers ten minste de volgende zaken aan te passen. Volgens de vernieuwde wet:

  • mogen bestelde producten geen verborgen kosten meer bevatten.
  • is het niet toegestaan om extra kosten in rekening te brengen voor het gebruik van creditcards.
  • mogen producten binnen 14 dagen geretourneerd worden (ook bij telefoonabonnementen).
  • is het webwinkels niet toegestaan vakjes ‘vooraf aan te vinken’ waarbij bijvoorbeeld extra producten worden aangeschaft of een annuleringsverzekering wordt afgesloten.

Wat is een correcte retourprocedure?

Ook de regels rondom het terugsturen van producten zijn aangescherpt. Staat de retourprocedure correct in uw algemene voorwaarden? Houd daarbij rekening met de volgende nieuwe bepalingen:

  • 14 dagen bedenktijd. Elke klant die iets koopt in een webwinkel mag op de aankoop terugkomen. De standaard bedenktijd is nu 14 kalenderdagen.
  • Modelformulier verplicht. Webwinkels moeten de klant een formulier aanbieden waarmee hij de koop kan ontbinden. Dit ‘herroepingsformulier’ mag digitaal zijn of in print. Het kan op de website staan of bij elke bestelling worden meegestuurd. De klant hoeft het formulier niet te gebruiken. Hij mag ook een brief of een e-mail sturen waarin hij aangeeft dat hij op de aankoop terugkomt.
  • Formulier insturen binnen 14 dagen. Als een klant het bestelde product toch niet wil, kan hij het formulier binnen 14 dagen nadat hij het product heeft ontvangen, ingevuld naar de webwinkel opsturen. Daarmee ontbindt hij de koop.
  • Product terugsturen: nog eens 14 dagen.  Als het formulier verstuurd is – en de koop ontbonden – moet de consument het product binnen 14 dagen terugsturen. Zo kan het tot maximaal 28 dagen duren voordat de winkelier een product weer terug heeft.
  • Verzendkosten ook terugbetalen. Als de koop op afstand op deze manier is ontbonden, moet de webwinkelier binnen 14 dagen alle kosten terugbetalen. Dus ook de standaardverzendkosten en de kosten die zijn berekenend voor de methode van betalen. De retourkosten zijn volgens de wet voor de klant, maar daarover kunnen ook andere afspraken worden gemaakt. Bovendien is het zo dat de ondernemer de kosten voor het retourneren wel moet betalen als de ondernemer de consument er niet op gewezen heeft dat de consument deze kosten moet dragen.
  • Geen formulier? Dan mag terugsturen tot 12 maanden na levering.  Als het formulier niet is verstrekt, kan de bedenktijd oplopen tot wel 12 maanden. Krijgt de consument het formulier alsnog, dan gaat vanaf dat moment de 14-dagentermijn lopen om het formulier in te sturen.

Welke risico’s loopt u?

Wanneer u als webwinkelier de consument onvoldoende of onjuist informeert, zijn daar diverse consequenties aan verbonden. De gevolgen op een rijtje:

  • Extra vracht- en leveringskosten en de kosten voor het terugzenden van de goederen komen voor uw rekening.
  • De consument is ook niet verplicht de kosten voor deels uitgevoerde diensten te betalen wanneer hij onvoldoende is geïnformeerd over zijn herroepingsrecht.
  • Als u geen modelformulier voor herroeping hebt verstrekt, kan de bedenktijd van de consument oplopen tot maar liefst 12 maanden, tenzij u het formulier alsnog verstrekt. In het laatste geval wordt de bedenktijd verlengd tot 14 dagen na de verstrekking van het formulier.
  • De consument is niet aan de overeenkomst gebonden wanneer u de consument er onvoldoende op heeft gewezen dat zijn bestelling een betaalverplichting inhoudt. Denk hierbij aan de bestelknop: vanaf het plaatsen in het winkelmandje moet het de consument duidelijk zijn dat hij moet betalen voor dat artikel.
  • Imagoschade: als u de consument onvoldoende informeert, kan dat een behoorlijke deuk in uw imago opleveren. Denk aan de waardering die consumenten op vergelijkingssites kunnen aangeven voor de afhandeling van de online aankopen.

Buiten dit, loopt u het risico op forse boetes. Voorkomen is in dit geval dus altijd beter dan genezen: neem geen onnodige risico’s en kijk nog eens kritisch naar uw voorwaarden.

Wilt u meer weten over hoe u het risico op financiële schade door onvolledige of onjuiste leveringsvoorwaarden kunt verkleinen? Kijk dan eens op *Thuiswinkel.org