Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina. Sla het menu over en ga direct naar zoeken.
Vrouw die aan online iets betaalt met gevaar van webshopfraude

Hoe voorkomt u webshopfraude?

Als u uw producten of diensten online verkoopt, brengt dat een groot aantal frauderisico’s met zich mee. Intern kunnen uw medewerkers eenvoudig bestellingen of prijzen aanpassen. Ook de logistieke of afhandelende partij kan frauderen door valsheid in geschrifte. Van buitenaf kunnen hackers met een valse identiteit bestellingen plaatsen of de gegevens van uw klanten buitmaken. Hoe kunt u dan nog uw reputatie van een veilige webshop hooghouden?

Wat is webwinkelfraude?

Als u als consument een product of dienst via internet koopt, kan het gebeuren dat u betaalt, maar nooit iets ontvangt. Maar niet alleen consumenten kunnen het slachtoffer worden van webwinkelfraude. Als eigenaar van een webwinkel kunt u ook op verschillende manieren opgelicht worden. Uit onderzoek blijkt dat webwinkelfraude wordt gepleegd door drie groepen fraudeurs:

1) Frauduleuze medewerkers. Deze kunnen:

  • prijzen aanpassen op de website;
  • de inhoud van het winkelmandje aanpassen;
  • valse transacties organiseren;
  • betalingsgegevens (creditcardnummers, bankrekeningnummers) aanpassen;
  • klantgegevens misbruiken (doorverkopen, lekken);
  • tijdens het verzend- en retourproces retourgegevens, aantallen, orderstatus aanpassen.

2) Frauduleuze klanten. Deze kunnen:

  • bestellen met een valse identiteit/via het account van een ander;
  • beweren de bestelling niet te hebben ontvangen;
  • niet betalen bij post-payment (acceptgiro) of een creditcard -/Paypal-transactie terugdraaien;
  • een valse claim indienen bij hun creditcardmaatschappij.

Daarnaast komt het geregeld voor dat buren de afgeleverde producten niet afgeven aan de besteller.

3) Beroeps(cyber)criminelen, deze kunnen:

  • de koper omleiden naar een criminele website;
  • de betaling omleiden naar een andere bankrekening;
  • betaalgegevens (creditcardnummers) onderscheppen;
  • klantgegevens hacken en illegaal verhandelen.

Wat kunt u doen om webshopfraude te voorkomen?

Wat kunt u zelf doen om financiële schade en imagoschade door webshopfraude te voorkomen?

Uw medewerkers voorlichten

Om te beginnen kunt u uw medewerkers goed voorlichten over de effecten van fraude: niet alleen de risico’s die zij zelf lopen door fraude te plegen (van een berisping en/of beboeting tot ontslag of zelfs gevangenisstraf), maar ook de kans dat zij daarmee uw goede naam in gevaar brengen en daarmee het voortbestaan van het bedrijf.

De beveiliging van uw systemen optimaliseren

Bovenal moet u er zelf alles aan doen om de veiligheid van de online winkelmogelijkheden van uw bedrijf te kunnen garanderen. Dat begint al bij de bouw en inrichting van de webshop. Laat de veiligheid uitgebreid testen, het liefst door een onafhankelijke partij. Ook betalen moet op een veilige manier kunnen. Zorg bovendien voor een versleutelde opslag van de klant- en inloggegevens. Vervolgens kunt u zorgen voor een veilige verzending. Maak goede afspraken met de logistieke partijen waar u mee samenwerkt en laat via Track & Trace verzenden.

ONTVANG ONZE NIEUWSBRIEF

Mis geen updates meer over risico's en preventie. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.