Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina. Sla het menu over en ga direct naar zoeken.
man op kapperstoel die een kopje koffie drinkt

Voorkom gaten in uw dekking door blurring

Deze titel vraagt om uitleg. Blurring is een ander woord voor ‘branchevervaging’, oftewel: uitbreiding van een onderneming met andersoortige activiteiten. Bijvoorbeeld een boekhandelaar die een koffiecorner in zijn winkel opent. Rokus Plantinga, relatiemanager bij ABN AMRO Verzekeringen, ziet de mooie kansen die blurring met zich meebrengt, maar waarschuwt wel voor gaten in de verzekeringsdekking. ‘Een ondernemer die aan blurring doet, loopt het risico dat die extra activiteiten niet zijn gedekt voor schade, omdat ze niet op de polis staan.’

Waarom doen ondernemers aan blurring?

‘Ondernemers gaan steeds vaker andere takken van sport erbij doen, vooral in de retail. Die trend is ontstaan tijdens de crisis. Dalende omzet dwong ondernemers om op een andere manier geld te gaan verdienen. Tegenwoordig is blurring vooral een manier om de klantbeleving te verbeteren. Zo’n beetje alles is via internet te koop, dus gaan winkeliers op zoek naar manieren om te zorgen dat ze het voor hun klanten de moeite waard maken om toch naar hun winkel te komen.

Meer activiteiten, meer risico’s

Wat veel ondernemers echter vergeten, is dat uitbreiding van activiteiten ook tot uitbreiding van risico’s kan leiden. Als die activiteiten niet op de polis staan, dan kan het gebeuren dat de verzekeraar bij schade niet uitkeert. Als een winkelier bijvoorbeeld ook koffie en broodjes hamburger gaat verkopen, dan vergroot hij daarmee de kans op brand. Ook neemt de kans toe dat hij aansprakelijk wordt gesteld – bijvoorbeeld door een klant die hete koffie over zich heen krijgt. Daarnaast krijgt hij te maken met andere wet- en regelgeving zoals die van de Voedsel- en Warenautoriteit.

Meer belevingen


Een goed voorbeeld is Ton Verbeek, een klant van me met een ‘fruittuin’. Hij is begonnen als fruitteler, maar heeft gaandeweg zijn activiteiten flink uitgebreid. Zijn fruittuin is nu een groot familiebedrijf met een boerderijwinkel, zalenverhuur, een trouwlocatie… Alles in het kader van de ‘beleving’. Wat er allemaal valt te beleven in zijn bedrijf kun je zien op www.fruittuinverbeek.nl. Tijdens mijn eerste bezoek liet hij me met passie zien waar hij allemaal mee bezig is. Na afloop zag ik dat een deel van die activiteiten niet waren bijgeschreven op zijn verzekeringspolis, die toen nog bij een andere verzekeraar liep. Op zijn nieuwe polis voor zijn aansprakelijkheidsverzekering en zijn gebouwen- en inventarisverzekering heb ik dat direct laten aanpassen.

Gaten dichten

Bij Ton kon ik dus onverzekerde gaten op zijn polis dichten, maar alleen doordat ik zelf ontdekte dat hij met blurring bezig was. Mijn advies aan andere ondernemers die de blurringtrend (willen gaan) volgen is dan ook: neem contact op met uw verzekeringsadviseur en laat waar nodig uw polis aanpassen. Daarmee voorkomt u dat u straks schade niet krijgt vergoed, omdat de verzekeraar niet wist dat u extra risicovolle activiteiten onderneemt.’

Wilt u meer weten over blurring? Ik vertel u er graag meer over.

Rokus Plantinga, telefoon: 06 – 109 480 14, e-mail: Rokus.Plantinga@abnamroverzekeringen.nl

 

 

Dit artikel is geplaatst door

Rokus Plantinge relatie manager verzekeren
Rokus Plantinga
Relatie manager verzekeringen