Vanaf 1 januari: verplichte registratie van tractoren en andere (land)bouwvoertuigen

Vanaf 1 januari: verplichte registratie van tractoren en andere (land)bouwvoertuigen

Op 1 januari 2021 gaat de wet registratie- en kentekenplicht (land)bouwvoertuigen in. Vanaf die datum moet u (land)bouwvoertuigen registeren bij de RDW. Wilt u daarmee harder rijden dan 25 kilometer per uur? Dan moet u ook een kenteken aanvragen. Bert-Jan Praas, acceptant bij ABN AMRO Verzekeringen, legt in dit blog uit wanneer en waarom u actie moet ondernemen.

Onder druk sneller ingevoerd

De wet heeft niet alleen gevolgen voor de agrarische sector, maar ook voor ondernemers in de grond-, weg- en waterbouw en groenonderhoud. Dit soort ondernemingen maken vaak gebruik van (land)bouwvoertuigen die volgens de nieuwe wet registratie- en kentekenplichtig zijn. De wet treedt, onder druk van de Europese Unie, eerder in werking dan verwacht. Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen deelde 27 november jl. al de eerste kentekenplaat uit. Toch is Nederland zo’n beetje het laatste land in Europa dat de registratie- en kentekenplicht invoert. Hoog tijd, want deze wet kan een hoop ellende voorkomen.

Wat houdt de wet precies in?

Vanaf 1 januari worden alle nieuwe (land)bouwvoertuigen direct door de fabrikant van het voertuig geregistreerd en afgeleverd met een kentekenplaat. Als u al een (land)bouwvoertuig heeft, moet u die vanaf 1 januari registeren bij de RDW. Verder regelt de wet dat de maximum toegestane snelheid van deze voertuigen wordt verhoogd van 25 naar 40 kilometer per uur. Als u met uw voertuig(en) op de openbare weg wilt rijden – dus harder dan 25 km/u – moet u naast de registratie een kenteken aanvragen. Vanaf 1 januari 2025 geldt een kentekenplicht voor alle (land)bouwvoertuigen. Daarnaast geldt vanaf 1 mei 2021 een APK-plicht voor land- of bosbouwtrekkers op wielen die harder kunnen rijden dan 40 km/u.

Wat is het doel van de wet?

Het doel van deze wet is om te voldoen aan de Europese APK-plicht van (land)bouwvoertuigen om zo de verkeersveiligheid te verbeteren. Er gebeuren namelijk erg veel ongelukken met ernstig letsel met dit soort voertuigen. Ze zijn groot en moeilijk wendbaar, met vaak grote aanhangwagens en brede verwisselbare uitrustingsstukken erachter. Omdat ze nu officieel niet harder mogen dan 25 km/u, rijden de bestuurders vaak door dorpskernen, wat tot gevaarlijke verkeerssituaties kan leiden. In de praktijk wordt er vaak harder dan 25 km/u gereden. Na verhoging van de maximale snelheid tot 40 km per uur, zullen bestuurders van dit soort voertuigen de dorpskernen zoveel mogelijk vermijden, wat de verkeersveiligheid ten goede komt.

Voordelen registratie en kenteken

Hopelijk veroorzaken dit soort voertuigen straks dus minder verkeersongevallen. Daarnaast wordt het eenvoudiger om schade te verhalen na een ongeluk waarbij een (land)bouwvoertuig met een kenteken is betrokken. En als het voertuig wordt gestolen, is de kans dat het voertuig wordt teruggevonden groter. Ook maakt de wet een eind aan het misbruik van MMBS-voertuigen: motorrijtuigen met beperkte snelheid. Deze ‘teruggekeurde’ gekentekende motorvoertuigen mogen maximaal 25 km/u en zijn bedoeld voor professioneel gebruik. In de praktijk worden deze motorvoertuigen ook door jongeren (vaak zonder rijbewijs) gebruikt als alternatief vervoermiddel. Ze manipuleren of verwijderen de snelheidsbegrenzer van het motorvoertuig, waardoor het motorvoertuig weer de oorspronkelijke snelheid kan rijden. Een zeer onwenselijke ontwikkeling voor de verkeersveiligheid!

Om welke voertuigen gaat het?

Vanaf 1 januari 2021 start de registratieplicht voor:

Land- of bosbouwtrekkers
Land- of bosbouwaanhangwagens
Verwisselbare getrokken uitrustingsstukken
Motorrijtuigen met beperkte snelheid
Mobiele machines
Dit is per 1 januari 2021 een nieuwe voertuigcategorie: het gaat om motorvoertuigen, speciaal ontworpen en gebouwd voor de uitvoer van werkzaamheden – niet bedoeld voor personen- of goederenvervoer over de weg
Rijdt u harder dan 25km/u met het voertuig? Dan bent u ook verplicht een kenteken aan te vragen en de kentekenplaat op het voertuig te monteren.

 

Niet vergeten

De wet gaat zoals gezegd in op 1 januari 2021. Daarna heeft u nog een jaar de tijd om uw voertuig(en) te registreren en om eventueel een kenteken aan te vragen. Het RDW verwacht volgend jaar ongeveer 550.000 registratie-aanvragen. 2021 is nog een overgangsjaar; pas vanaf 2022 verwacht ik dat de politie gaat handhaven. Ik begrijp goed dat u nog vragen heeft over deze wet. Hoe zit het bijvoorbeeld als u met uw trekker alleen maar de weg hoeft over te steken van het ene perceel naar het andere? U moet het voertuig dan laten registeren. Uw tussenpersoon beantwoordt uw vragen graag. Dat brengt mij op het volgende: vergeet niet het kenteken en de meldcode door te geven aan uw tussenpersoon. Hij kan dan het voertuig aanmelden bij uw verzekeraar.

Op de website van de RDW vindt u aanvullende informatie, zoals hoe u uw voertuig(en) registreert en wat de kosten zijn.

 

Bert-Jan Praas | acceptant bij ABN AMRO Verzekeringen