Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina. Sla het menu over en ga direct naar zoeken.
Inbreker bij Albert Heijn Boxmeer

Plofkraak voorkomen met mist

‘Ze zijn binnen geweest, maar ze hebben niks; dat geeft ook een goed gevoel’

Na 3 inbraken was supermarkteigenaar Jacco Janssen het zat. Hij plaatste in zijn beide Albert Heijn-filialen in Boxmeer mistgeneratoren. Dat hielp: de dieven bleven twee jaar weg. Toch probeerden laatst 2 eigenwijze criminelen een plofkraak te zetten op de pinautomaat in een van de winkels. Ze moesten onverrichter zake de supermarkt verlaten. In hun vlucht lieten ze zware explosieven achter. Jacco vertelt hoe de mistgeneratoren een enorme ravage hebben voorkomen.

Tijd om te investeren

‘In 2015 was onze sigarettencounter tot 3 keer aan toe het doelwit van inbrekers. Ik had daarvoor wel van een collega over mistgeneratoren gehoord en in zijn winkel gezien hoe effectief die zijn. Maar toen vond ik het nog niet nodig om daarin te investeren. Na de derde inbraak was ik het zat en besloot in beide filialen twee generatoren op te hangen.

Eigenwijze inbrekers

Ik ben er superblij mee, want daarna bleef het twee jaar stil. De stickers die aangeven dat er mistgeneratoren hangen werken als een goed afschrikmiddel. Dat geeft ook een gevoel van veiligheid, ook voor je personeel. Dit voorjaar probeerden twee inbrekers toch een pinautomaat op te blazen om hem leeg te kunnen halen. Omdat ze binnen een paar seconden geen hand meer voor ogen zagen, zijn ze er als een haas vandoor gegaan, zoals je in het filmpje kunt zien.

Schade en letsel voorkomen

De explosieven die de inbrekers achterlieten, waren volgens de politie zó zwaar, dat ze zonder enige twijfel een enorme ravage hadden aangericht. Als die tot ontploffing waren gekomen, dan had de pui eruit gelegen. Dan ben je zo een paar weken verder voor je weer open kunt. Over de tonnen schade nog maar niet te spreken. En je moet er al helemaal niet aan denken want er was gebeurt als de woningen boven de winkel waren ingestort. De schade bleef nu beperkt tot een kapotte ruit. Nog voor openingstijd was alles weer opgeruimd en was het business as usual.’

Dit artikel is geplaatst door

ABN AMRO Verzekeringen