Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina. Sla het menu over en ga direct naar zoeken.
Risicogids voor restaurant

Nu te downloaden: risicogids restaurants

Elke branche kent zo zijn eigen bedrijfsrisico’s. Risico’s in Beeld brengt daarom regelmatig risicogidsen uit, gericht op één bepaalde branche. Net klaar en nu te downloaden, is de gids voor restauranthouders. De gids beschrijft de belangrijkste risico’s voor deze branche, plus bijbehorende preventiemaatregelen. Stef Driessen, sector banker Leisure bij ABN AMRO, vertelt hoe deze gids restauranthouders helpt met hun risicomanagement.

Meer uit eten

‘Het consumentenvertrouwen in Nederland ligt momenteel op het hoogste niveau in 20 jaar. Dat merken ook de restaurants, want Nederlanders eten steeds meer buiten de deur. Maar tegelijkertijd is het aanbod aan restaurants ook groter dan ooit. Veel restaurants openen enthousiast een nieuwe zaak, maar moeten na een half jaar alweer de deuren sluiten. Of een restaurant een succes wordt, is vooral afhankelijk van locatie, concept, service en doelgroep. Hoe u dat als restaurateur voor elkaar krijgt, leest u in de gids.

Klant is koning

Verder biedt de gids informatie over de voor deze branche specifieke risico’s en hoe u die kunt verminderen. Daarbij staat de mens centraal: zowel de mens als gast, als de mens als medewerker. Eén slechte recensie op internet en de reserveringen rennen terug. Daarom is het belangrijk dat je je gasten een optimale klantbeleving geeft. Lekker eten is daar maar één aspect van. Wat daar nog meer bij komt kijken, leest u in het interview met een hospitality-expert.

Tevreden personeel, tevreden gasten

Niet alleen tevreden gasten, maar ook tevreden personeel bepalen het succes van uw onderneming. Zonder tevreden medewerkers immers geen tevreden gasten. Maar hoe vind je goed personeel en bovenal: hoe zorg je dat ze blijven? Daarover leest u meer in de gids. Verder vindt u in de gids informatie over risico’s als uitval van personeel, bijvoorbeeld door een ongeluk in de keuken, en hoe u dat kunt voorkomen. Ook leest u waarom loondoorbetaling bij ziekte funest kan blijken als u niet de juiste maatregelen heeft genomen.

Hulp bij risicomanagement

Een sector banker doet meer dan financieel advies geven. Ik denk ook graag mee met mijn klanten over hun risicomanagement. Welke risico’s lopen ze precies en hoe willen ze daarmee omgaan? Willen ze die dragen, verzekeren of maatregelen nemen om ze te verkleinen? Daarbij is deze gids een handig hulpmiddel. Verzekeren is overigens maar een manier en niet altijd de beste. Want een verzekering dekt wel de financiële schade, maar daarmee heb je je afgebrande zaak of je zieke chef-kok niet direct terug.’

Download Risicogids Restaurant

Dit artikel is geplaatst door

Stef Driessen Sector Banker Leisure ABN AMRO
Stef Driessen
Sector banker Leisure ABN AMRO