Muizenplaag kan tot sluiting leiden

In dit jaargetijde is het risico op een muizenplaag in uw magazijn groter dan anders. Het is buiten koud en nat en door de drukte schiet de schoonmaak er dikwijls bij in. Dat ondervond een groot distributiecentrum (DC) van een supermarktketen. De overlast door muizen was daar zó groot, dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) op het punt stond het DC te sluiten. José Falcon Pearse, kwaliteitsmanager bij Attack Dierplaagbeheersing, vertelt waar u op moet letten.

Waarom zijn muizen zo’n groot gezondheidsrisico?

‘Muizen zullen altijd proberen om zich dicht bij een voedselbron te nestelen en eten het liefst van zo veel mogelijk verschillende producten een stukje. Het komt regelmatig voor dat nesten in broden, doosjes eieren of zakken rijst worden aangetroffen. Je kunt je voorstellen wat een ravage ze kunnen aanrichten in een opslag met levensmiddelen. Om nog maar te zwijgen van de gezondheidsrisico’s: muizen kunnen allerlei ziektes overbrengen. Bovendien zijn ze incontinent en laten dus hun uitwerpselen gewoon lopen. Als je daarnaast bedenkt dat muizen elke zes weken jonkies krijgen, dan begrijp je hoe belangrijk regelmatige controle en een goede hygiëne is.

Hygiëne en bouwkundige gebreken

Een poosje geleden werden we gebeld door een DC in Noord-Holland dat werd geteisterd door een muizenplaag. Zoals gebruikelijk voerden mijn collega’s en ik eerst een inspectie uit. Het viel ons op dat de hygiëne op een aantal punten te wensen over liet. Er was duidelijk sprake van een schoonmaakachterstand. Verder constateerden we dat de schil van het gebouw niet dicht was. Er waren gaten en kieren en de deuren sloten niet goed. De muizen konden zich makkelijk tussen de betonnen vloerplaten door naar binnen graven. En dat deden ze dan ook in groten getale.

Werk aan de winkel

Samen met het DC hebben we een plan van aanpak gemaakt. Daarnaast hebben we een pest -awareness-training gegeven. We hebben de medewerkers uitgelegd waarom ze bepaalde maatregelen moeten treffen, waar ze op kunnen letten om ongedierte in een vroeg stadium te ontdekken en welke preventieve maatregelen ze kunnen treffen. Ten eerste moesten ze het hele DC grondig schoonmaken. Een goede hygiëne is het allerbelangrijkste bij ongediertebestrijding. Vervolgens heeft een aannemer alle openingen dichtgemaakt. Pas daarna hebben wij de bestrijding opgestart. Al na een week of drie meldde het DC dat de overlast door muizen aanzienlijk minder was.

De pallet van Troje

Toch bleef de overlast niet weg. Er waren geen kieren of gaten meer waar muizen door naar binnen konden. Toch troffen de medewerkers nog iedere ochtend aangevreten levensmiddelen aan. Doordat er nu consequent werd schoongemaakt, konden we snel de haard van de overlast vinden. Gek genoeg vonden we geen sporen op de grond. Wat bleek? Een van de leveranciers leverde pallets met voorraad waar complete muizennesten in verstopt zaten. Hem werd verzocht voortaan buiten de pallets over te stapelen. En inderdaad: daarmee was ook de laatste haard gedoofd.

Lagere risico’s, minder kosten

Inmiddels is het DC zo goed als muisvrij. We komen nu alleen nog voor de preventiecontroles. Dat doen we standaard acht keer per jaar, op basis van de levenscyclus van muizen. De voedselveiligheid is daarmee geborgd en het DC voorkomt een boete of zelfs sluiting door het NVWA. Bovendien besparen ze op derving- en schoonmaakkosten. Ze waren zó blij met onze aanpak, dat we nu ook actief zijn in een groot deel van de winkels en in de overige DC’s.’

Dit artikel is geplaatst door

ABN AMRO Verzekeringen