Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina. Sla het menu over en ga direct naar zoeken.

Let op: horecaondernemers hebben géén consumentenbescherming

In de horeca is het heel normaal dat je een contract van 5 jaar afsluit met een leverancier. Maar wat als je daar al eerder vanaf wilt? Dat is in de praktijk vaak lastig. Je hebt als ondernemer namelijk niet dezelfde rechten als een ‘gewone consument’. Winnie de Ridder, jurist bij ARAG, vertelt waar u rekening mee moet houden.

Niet tevreden over kwaliteit
Vorig jaar werden we vlak voor kerst gebeld door Cindy Onstenk, eigenaar van een bistro in Harderwijk. Ze belde ARAG omdat ze onder het contract met een grote koffieleverancier uit wilde. Ze was van mening dat de kwaliteit van de koffiebonen achteruit was gegaan (ze vond de koffiemelange een ‘slappe bak’ geworden) en ook vond ze de uitstraling van het nieuw vormgegeven theeassortiment niet meer bij haar zaak passen.

In de rats
Maar dat gaat zomaar niet, moet de koffieleverancier gedacht hebben, want die eiste een behoorlijke afkoopsom. Cindy zat flink in de rats: de afkoopsom hing als een donkere wolk boven de naderende feestdagen. Gelukkig kon ik vrij vlot met de advocaat van de leverancier een schikking regelen. Daardoor hoefde ze slechts een vijfde van het geëiste bedrag te betalen en kon ze in zee met een andere leverancier.

Bekijk het filmpje:

Dure machine in bruikleen
Het voordeel van een contract met een koffieleverancier, is dat je er voor een klein bedrag per maand een koffiemachine in huurkoop kunt nemen (mits je een bepaalde hoeveelheid koffie per maand afneemt). De aanschaf van zo’n machine is voor veel horecaondernemers een te grote investering. Wat ze echter over het hoofd zien, is dat ze niet zomaar onder een contract uit kunnen; ze hebben namelijk geen consumentenbescherming.

Niet iedere maand opzegbaar
Als consument mag je na verloop van de contractduur iedere maand opzeggen. Maar een zakelijk contract mag na 5 jaar stilzwijgend verlengd worden door de leverancier met nog eens 5 jaar. Tussentijds opzeggen is alleen mogelijk als de leverancier zich niet aan de afspraak houdt. De rechter ziet een gewijzigde vormgeving niet als contractbreuk.

Advies startende horecaondernemer
Gaat u een horecazaak beginnen? Dan is het niet handig om meteen een contract voor 5 jaar af te sluiten. Stel dat de zaak niet van de grond komt, dan zit u toch aan het contract vast. En als u een eenmanszaak hebt, kunt u alleen persoonlijk failliet verklaard worden, niet uw onderneming. Probeer daarom eerst een afspraak voor een jaar te maken. En als u een zaak gaat overnemen, bent u niet verplicht ook de lopende contracten over te nemen. Doet u dat wel, lees dan goed de kleine lettertjes: de algemene voorwaarden, dan weet u waar u zich precies toe verplicht.

Hulp bij conflicten
Het is in elk geval verstandig een rechtsbijstandverzekering te nemen. Mocht u dan problemen krijgen met een leverancier, dan kan een jurist u bijstaan in een rechtszaak of deze voorkomen door voor u te onderhandelen met de wederpartij.

Dit artikel is geplaatst door

Winnie de Ridder
Jurist
Logo van ARAG