Is uw bedrijf juridisch bulletproof?

Het zal je maar gebeuren: een werknemer veroorzaakt (beperkte) schade, maar de tegenpartij komt met een heel ander verhaal en claimt vervolgens een veel hoger schadebedrag. Bedrijfsjuridisch adviseur Yvette Beumer van Spijkers & Koppen geeft advies over hoe je je bedrijf juridisch bulletproof maakt tegen dit soort financiële risico’s.

Beetje blikschade

‘Laatst sprak ik met de directie van een vervoersbedrijf over het beheersen van juridische risico’s. Het bedrijf is gespecialiseerd in het snel, gekoeld vervoeren van bloemen. Tijdens een rit in Engeland botst de chauffeur met een van de vrachtwagens van het bedrijf tegen een busje. De twee inzittenden komen uit de auto en de schade wordt geïnventariseerd. Er is gelukkig alleen maar een beetje blikschade. Na het uitwisselen van visitekaartjes rijdt de chauffeur terug naar Nederland en meldt meteen bij de directie dat hij schade heeft gemaakt. Hoewel er binnen het bedrijf erg wordt gelet op de kosten, is het hele wagenpark gelukkig goed verzekerd.

Torenhoge claim

Groot is dan ook de verontwaardiging als er een paar dagen laten een brief in de bus ligt van de Engelse verzekeringsmaatschappij. In plaats van een schadeclaim van een paar duizend euro, ligt er een claim die kan oplopen tot een paar ton. Het schijnt dat in het busje nog zes andere passagiers zaten die door de klap allemaal last van hun nek hebben… Hoe stellig de chauffeur ook beweert dat er maar twee personen in het busje zaten, de verzekeringsmaatschappij van het vervoersbedrijf besluit over te gaan tot uitkering aan de Engelsen. De acht inzittenden van het busje hadden immers voldoende getuigen kunnen produceren en de schadeclaim aanvechten zou kansloos zijn en te veel geld gaan kosten. Inmiddels is de premie voor de verzekering van het vervoersbedrijf verhoogd.

Tijdrovende protocollen

Natuurlijk heeft het vervoersbedrijf zijn protocollen voor aanrijdingen aangepast. Voortaan wordt altijd de politie gebeld, hoe klein de schade ook lijkt te zijn. De schadeformulieren, waarop de gang van zaken en het aantal inzittenden wordt vastgelegd, moet altijd ter plekke worden getekend. Zeker voor een chauffeur die gehouden is aan een strakke planning en eigenlijk geen tijd heeft om alles langs de weg te regelen, is dit een ongewenste en tijdrovende aangelegenheid. Het is daarom belangrijk om het belang van de procedures en formaliteiten die wij als juridisch adviseurs het liefst nageleefd zien, af te wegen tegen datgene waarvoor we het allemaal doen: het economisch belang van het bedrijf.

Samen met uw werknemers

Om je bedrijf juridisch bulletproof te maken: 100% bestand tegen schadeclaims, moet je uitvinden wat in een bedrijf werkt en wat niet. Dat doe je niet achter je bureau op je eigen kantoor, maar op de werkvloer. Samen met de mensen die zich elke dag inzetten voor het bedrijf. Zij moeten immers de spreekwoordelijke kogels voor u opvangen.’

 

Dit artikel is geplaatst door

Yvette Beumer
Mede-eigenaar