tekening van verschillende elektrische fietsen

Hoe voorkom je brand door fietsaccu’s?

E-bikes zijn ideaal voor bezorgdiensten van maaltijden: een milieuvriendelijke, zuinige manier om de bestelling op tijd bij de klant te krijgen. Maar ook bezorgdiensten hebben last van de toename in branden ontstaan in accu(laders) van e-bikes. Wim Potjes, senior schadebehandelaar bij ABN AMRO Verzekeringen, geeft vanuit de praktijk tips om dit soort branden te voorkomen.

‘E-bikes worden steeds populairder, ook bij bezorgdiensten. Die trend zien we al een jaar of 5. Maar juist dit jaar hebben we aanzienlijk meer brandschademeldingen binnengekregen dan in voorgaande jaren. De meeste branden ontstonden tijdens het laden van de accu’s. Een vestiging van een landelijke bezorgdienst werd daardoor volledig verwoest. Maar bij een grote e-bikefabrikant is ook al 2 keer spontaan brand ontstaan in een opslag voor accu’s. Wat die plotselinge piek veroorzaakt is nog een raadsel. Wel kan ik advies geven over hoe je brand kunt voorkomen.

Niet zonder toezicht laden

De meeste branden ontstaan tijdens het laden, doordat de temperatuur te hoog oploopt. Zo’n accubrandje kan binnen de kortste keren de hele zaak in de as leggen. Als je in de buurt bent, kun je een beginnende brand nog zelf blussen. Zorg daarom dat de accu’s alleen worden geladen tijdens werktijden: dus als er iemand in de buurt is. Hoe u zelf veilig zo’n brandje kunt blussen, leg ik later in dit blog uit.

Probleem voor bezorgdiensten

Bij bezorgdiensten is er tijdens het laden doorgaans niemand aanwezig. Vaak gaan al een uur na opening de eerste fietsen op pad. Als je bedenkt dat de accu’s 3 tot 5 uur moeten opladen, hebben ze dus weinig keus: ze moeten wel ’s nachts laden. Vaak zit het bezorgrestaurant in een appartementenblok. Laatst brak er om 9 uur ’s morgens brand uit. Gelukkig werd de brand toen vrij snel ontdekt door een groepje studenten dat net aan het ontbijt zat. Je moet er niet aan denken hoe dat anders had kunnen aflopen.

Laden in een aparte ruimte

Tijdens een werkbezoek, vertelde de eerder genoemde bezorgdienst me over een oplossing die ik nog niet kende. Voortaan gaan ze hun fietsaccu’s opladen in speciale laadkasten voor lithiumbatterijen. Die kasten zijn heel stevig en hebben een inwendig blussysteem. Of dit de ideale oplossing is, wordt momenteel uitgebreid onderzocht door onze inspecteurs. Het is sowieso verstandig om accu’s in een aparte ruimte op te laden. Zorg dat die ruimte niet te warm of te koud wordt en verder leeg is. Het scheelt al enorm als er geen brandbare spullen rondom de acculaders staan die de brand snel kunnen verspreiden. Plaats rookmelders in die ruimte, die veel herrie maken als ze rook waarnemen en die doorgeschakeld staan naar u of een meldkamer.

Gebruik veilige oplaadapparatuur

Brandoorzaak nummer 1 in het bedrijfsleven is ondeugdelijke elektra. Dat gaat ook op in dit verhaal. Je kunt de allerbeste accu’s en laders aanschaffen, maar als je die aansluit op een niet-geaarde wandcontactdoos, is het brandrisico nog steeds torenhoog. Hetzelfde geldt voor het gebruik van verlengsnoeren of kabelhaspels. Zorg dat elke acculader is aangesloten op een eigen geaarde wandcontactdoos en dat de acculaders samen niet boven het maximaal toelaatbare vermogen per eindgroep komen.

Goedkoop is duurkoop

Verder kun je het brandrisico verminderen door kwalitatief goede accu’s te gebruiken. Ik snap best dat de verleiding groot is om goedkope accu’s te kopen. Een e-bike is tenslotte al een flinke investering. Maar goedkope accu’s worden vaak door onbekende fabrikanten gemaakt, meestal in China. Ze zijn kwalitatief aanzienlijk minder dan de iets duurdere en brengen daarmee een hoger risico met zich mee dat ze stukgaan en vervolgens in brand vliegen. Gebruik daarom alleen de originele accu die bij de e-bike is geleverd.

Hoe blus je een beginnende accubrand?

Stel dat er toch brand ontstaat en je bent in de buurt, dan kun je alleen in de eerste minuten nog proberen de brand te blussen. Fietsaccu’s zijn lithium-ion-batterijen. Als daar eenmaal brand in ontstaat, kan die in de kortste keren uitgroeien tot een grote, moeilijk te blussen brand. De accu produceert namelijk zijn eigen zuurstof; de brand kan daardoor niet met een poederblusser worden gedoofd. Ook kan de accu ontploffen en zo de brand snel verspreiden. Een beginnende accubrand kun je nog proberen te blussen met zand. Maar aarzel vooral niet om de brandweer te bellen, zeker als er mensen in het pand aanwezig zijn.

Tot slot: ik ben me er terdege van bewust dat bezorgen met e-bikes ook andere risico’s met zich meebrengt. Er kan nog heel wat aan veiligheid gewonnen worden door de – vaak jonge – bezorgers gedragsregels in het verkeer bij te brengen. Maar dat is iets voor een ander blog.’

Dit artikel is geplaatst door

ABN AMRO Verzekeringen