Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina. Sla het menu over en ga direct naar zoeken.
man verbergt in wanhoop zijn gezicht in zijn handen vanwege een dreigend faillisement

Failliet door ziekte medewerker: ‘De loondoorbetaling werd ons te veel’

Wanneer Michel Groot een erfenis krijgt, besluit hij zijn ambitie waar te maken: een eigen horecazaak. Maar nog geen 2 jaar later valt het doek voor zijn bedrijf. Michel en zijn vrouw worden persoonlijk failliet verklaard en belanden in de schuldsanering. De oorzaak: een zieke medewerker die Michel volledig moet doorbetalen. In dit blog doet hij zijn relaas: ‘Met een loondoorbetalingsverzekering hadden we nu nog bestaan.’

Een eigen zaak

‘In 2012 erfde ik vijftig duizend euro van mijn moeder. Ik was toen bedrijfsleider in de horeca, maar wilde altijd al een eigen zaak. Ik wist dat de eigenaresse van een goedlopend eetcafé haar zaak wilde verkopen. Ik ging met haar praten en we waren er snel uit. Wel had ik extra financiering nodig voor de goodwill en inventaris. Ook wilde ik nog wat aanpassingen in de zaak doorvoeren. Ik schreef een businessplan en de bank bleek bereid om € 70.000,- te financieren. Die financiering kreeg ik alleen onder voorwaarde dat ik persoonlijk borg zou staan. Dat kon, want onze koopwoning had een overwaarde van rond de € 80.000,-.

Goede prognoses

Op 1 juli namen we de zaak over, inclusief 2 personeelsleden, een kok en een bedieningsmedewerker: goed voor de continuïteit in de zaak. Ik verwachtte de laatste jaaromzet van drie ton te laten stijgen naar drieënhalve ton. Ik rekende mezelf een ondernemerssalaris van vijftig duizend euro toe en hoopte op een jaarwinst van tussen de tien en zestigduizend euro, afhankelijk van de groei. Ook leasete ik een auto. Kortom: ik zag de toekomst positief in.

Slecht nieuws

In de eerste maanden na de heropening ging het de goede kant op. De omzet liep volgens prognose, ik betaalde netjes alle rekeningen en salarissen. Thuis hadden we meer te besteden. Ik maakte lange werkweken, maar genoot van het ondernemersbestaan. Om kosten te sparen, werkte mijn vrouw Amanda vaak mee in de zaak. Maar die december meldde ineens kok Martin zich ziek. Hij had slecht nieuws gekregen in het ziekenhuis. De behandelingen zouden al snel beginnen en hij verscheen van de ene dag op de andere niet meer op het werk. Dat was heftig. Hij was al weleens eerder weggeweest voor vakantie, maar toen was alles helemaal voorbereid. Nu viel hij zomaar weg.

Salaris doorbetalen

Ik ben zelf in de keuken gaan staan en Amanda nam de bar en bediening waar. Intussen dachten we na over een vervanger voor Martin. Maar toen ik bij UWV informeerde naar een ziekengeldregeling, kreeg ik daar slecht nieuws. Ze vertelde me dat ik de komende 2 jaar het salaris van Martin zelf volledig moest doorbetalen. Tot overmaat van ramp bleek dat ik geen verzuimverzekering had afgesloten. Mijn verzekeringsadviseur had me daar bij de overname wel op gewezen, maar ik had dat uit kostenoogpunt afgewezen. Achteraf een verkeerde beslissing.

Recensies minder positief

2013 begon moeizaam. Maar ach, in januari, februari en maart zijn de omzetten in de horeca altijd minder dan in de rest van het jaar. Om de salariskosten te drukken, bleef ik in de keuken en namen Amanda en een vriendin mijn taken over in de zaak. We werkten heel hard, maar hielden er te weinig aan over. Om te besparen, korten we de menukaart in en ik kocht goedkoper in. Ik raakte vermoeid en mijn vrouw werd prikkelbaar. Al snel verschenen er minder goede recensies op Google, TripAdvisor en IENS.

Omzet loopt terug

In mei moesten we de vakantiegelden betalen en in juni de loonbelasting hiervan. We hadden toen zo weinig geld op de bank dat we in juni onze aflossing, leasetermijn en hypotheek oversloegen. De omzet bleef teruglopen. We hadden stress over geld en waren veel aan het werk om rekeningen te betalen. De gasten merkten dat natuurlijk. Onze reputatie ging verder achteruit.

De bank klopt aan

Een aantal maanden later belde de bank: de kasstroom op de rekening-courant was te laag voor het uitstaande krediet. Ook zagen ze onregelmatigheden in de betalingen van de rente en aflossing. De bank eiste snel beterschap. Ook andere schuldeisers – zoals de huurbaas en de vleesleverancier – lieten van zich horen. Gelukkig kon ik het leasecontract van de auto kosteloos opzeggen, maar die besparing was niet genoeg. De omzet bleef achter.

Persoonlijk failliet

In december volgde een gesprek bij de bank. De boodschap was duidelijk: binnen 2 maanden moest de bankschuld van nog bijna € 60.000,- volledig zijn terugbetaald, anders zou gedwongen verkoop van onze woning volgen. We hebben het huis te koop gezet, maar dat mocht niet meer baten. De huizenmarkt zat toen nog behoorlijk op slot en een serieus bod bleef uit. In februari 2014 viel voor ons het doek. Vanwege de openstaande vorderingen en gebrek aan baten werden ik en mijn vrouw persoonlijk failliet verklaard. Ons huis is door de bank geveild en we belandden in de schuldsanering.

Overlevingskans

Inmiddels is de schuldsanering beëindigd en wonen we in een huurhuis. We werken beiden weer in loondienst in de horeca. Ik heb zelf ook fouten gemaakt, maar de verplichte loondoorbetaling bij ziekte werd ons gewoon te veel. Met een verzekering hadden we het overleefd. Dan hadden we een andere kok kunnen betalen. De zaak had dan zeker nog bestaan.’

 

*De gebruikte namen in dit interview zijn om privacyredenen gefingeerd.

Dit artikel is geplaatst door

ABN AMRO Verzekeringen