Ga direct naar de inhoud

Een te lange inlooptijd geeft ook inbrekers de tijd

Inlooptijd risico.jpg

Om te voorkomen dat het alarmsysteem in je kantoor of winkel loos alarm slaat, kun je een inlooptijd instellen: de tijd die nodig is om binnen te komen en het alarm uit of aan te zetten. Maar wanneer die te lang is, geeft dat inbrekers de tijd om ongezien met de buit weg te komen. Nadim Masri, manager van Mistbeveiliging BV adviseert daarom het alarmsysteem buiten aan en uit te zetten.

Buiten bedienen

‘Het alarm buiten aan- en uitzetten, kan met een toegangskaart die je langs een kaartlezer haalt. Wanneer de inbrekers die lezer vernielen, leidt dat tot een sabotagemelding en gaat het alarm alsnog af. In april 2018 probeerden twee criminelen in te breken bij Hans van der Klok Productions in Hilversum. Ze rekenden niet op het goede alarmsysteem met mistgenerator:

De inbrekers gooien een steen door de voorruit. Een van hen is snel binnen en rent doelgericht af op een dure iMac-computer. Helaas voor hem zit die vast met een kettingslot. Kort daarna treedt de mistgenerator, die is aangesloten op het alarmsysteem, in werking en vult het kantoor zich binnen enkele seconden met dikke mist. De inbrekers kunnen niets anders doen dan vluchten – zonder buit.

 

Geef inbrekers niet de tijd

Bij dit bedrijf was de inlooptijd ingesteld op 15 seconden. Dat, in combinatie met de ketting, heeft ervoor gezorgd dat de inbrekers onverrichter zaken moesten afdruipen. Maar soms wordt de inlooptijd op 45 seconden of zelfs 60 seconden ingesteld en dat kan net lang genoeg zijn voor inbrekers om hun slag te slaan. Mijn advies is daarom de inlooptijd zo kort mogelijk in te stellen of – nog beter en veiliger – om het alarm buiten het pand aan en uit te zetten. Daarmee gun je de dieven helemaal geen tijd meer en wordt ook de pakkans groter.

 

Veel schade

Voor Hans van der Klok is het natuurlijk wel heel vervelend dat de inbrekers veel schade hebben veroorzaakt. Zijn eerste reactie na de inbraak was: “Gelukkig heb ik een misgenerator en heb ik in ieder geval van tevoren bedacht dat dit kon gebeuren. Zijn tweede reactie was: “Goed om te zien dat het werkt.” Hans en zijn team zijn passievolle film- en reclamemakers die willen dat hun films goed bekeken worden. Het inbraakfilmpje is al meer dan 15.000 keer bekeken, maar begrijpelijkerwijs zouden ze liever op een andere manier scoren.’

Geschreven door

Ook interessant