Ga direct naar de inhoud

Diefstalrisico’s op de bouwplaats

Diefstal bouwplaats.jpg

Bouwplaatsen zijn ideale doelwitten voor dieven. ‘s Nachts is er niemand, ze liggen vaak ver van de bewoonde wereld en er valt veel waardevols te halen. Meer dan je denkt. Jelle Anema van BauWatch weet waar dieven op uit zijn: koper, stalen rijplaten en diesel.

Bouwplaats ideaal voor dieven

De gelegenheid maakt de dief. Dat geldt zeker voor bouwplaatsen. Een koperdief kan ongestoord leidingen komen losschroeven of kabelhaspels inladen. Maar het kan ook nog veel brutaler: een vrachtwagen die alle rijplaten komt opladen. Of een tankwagen die net de dieseltank op de bouwplaats heeft gevuld en een uur later, op klaarlichte dag, de tank weer komt leeghalen.

Koper

Niet alleen de NS, maar ook bouwbedrijven ondervinden veel last van koperdieven. Sinds 2007 is koper een geliefd object onder criminelen. Toen steeg de koperprijs door de toegenomen vraag vanuit China. Bovendien is het makkelijk mee te nemen. Koper zit in kabelhaspels, leidingen en transformatoren. Vooral ‘schoon’ (gestript) koper is de moeite waard. Diefstal leidt niet alleen tot stilstand, maar kan ook een enorm risico veroorzaken. Laatst hadden dieven de gasleidingen doorgezaagd bij een groot project in aanbouw. Binnen korte tijd ontstond een enorme gaswolk. Gelukkig kwamen de bouwers daarachter vóórdat iemand een sigaret opstak.

Rijplaten

Om te voorkomen dat vrachtwagens wegzakken in de grond, liggen er op een bouwplaats vaak stalen rijplaten. Die platen kosten gemiddeld € 1.000,- per stuk. Op de zwarte markt brengen ze € 500,- op. Als bouwbedrijf huur je die rijplaten. Stel dat je 200 rijplaten hebt liggen en die worden ’s nachts gestolen, dan moet je ze als huurder vergoeden. Dat is dan een onvoorziene en onverzekerbare schadelast van € 20.000,-. Elke dag worden er wel ergens rijplaten gestolen. De grote verhuurbedrijven hebben zich daarom verenigd in het Rijplaten Collectief Nederland. Zij doen er alles aan om diefstal te voorkomen en gestolen rijplaten terug te krijgen.

Diesel

Tot 2013 konden bouwbedrijven accijnsvrije rode diesel gebruiken. Die mocht men niet gebruiken voor voertuigen die de weg opgingen. Sinds dat verschil is afgeschaft, wordt ook op bouwplaatsen gewone (‘blanke’) diesel gebruikt. Ook weer ideaal voor dieven. Veel bouwplaatsen, vooral grote infraprojecten, hebben hun eigen dieseltanks. Daar kan soms wel 10.000 liter in. Dieseldieven zijn uitzonderlijk brutaal. Die wachten niet op het donker, maar rijden op klaarlichte dag het bouwterrein op en trekken de tank leeg. Niemand die er iets van merkt.

 

Hoe beveilig je een bouwplaats?

Diefstal op de bouwplaats veroorzaakt niet alleen grote schade, maar leidt er ook vaak toe dat de opleverdatum niet gehaald wordt. Hoe voorkom je dat? In de eerste plaats door een goede beveiliging: door waar mogelijk afsluitbare hekken te plaatsen en deuren en ramen te voorzien van degelijke sloten. Overdag en vooral ‘s nachts bewakers neerzetten is een dure oplossing. Bewakingscamera’s zijn een praktisch en beter alternatief, omdat ze méér ‘zien’. Door slimme software detecteren ze iedere beweging. Bovendien gaan de beelden rechtstreeks naar de meldkamer van de politie en wordt de positie van de dieven geverifieerd via GPS. De preventieve werking is groot: als criminelen een camera zien staan, bedenken ze zich in 9 van de 10 gevallen.

Geschreven door

Ook interessant