De valkuilen in de nieuwe wetgeving webwinkelen

Sinds juni is de wetgeving voor kopen op afstand op een aantal punten aangepast. Dat zal u niet ontgaan zijn, maar toch zullen veel ondernemers de komende tijd te maken krijgen met sancties of boetes. Weet u of uw leveringsvoorwaarden risicoproof zijn? U hoeft maar één essentieel puntje vergeten te vermelden en u loopt het risico dat een klant een jaar na dato een overeenkomst nog mag ontbinden. Hans Helsdingen, senior jurist Algemeen Recht en Contractrecht bij ARAG, legt uit wat de grootste valkuilen zijn.

‘De wetswijziging zorgt ervoor dat webwinkeliers de consument duidelijker en vollediger informeren over de voorwaarden. De rechten van de consument zijn daardoor beter beschermd: de prijs wordt transparanter en hij heeft een langere bedenktijd. Maar de eigenaar van een webwinkel moet daarmee wel aan strengere eisen voldoen dan een ‘gewone’ winkelier. Als hij niet duidelijk en direct de juiste informatie verschaft over geleverde producten, bijkomende kosten en garanties, heeft de consument het recht om de overeenkomst te ontbinden. In sommige gevallen zelfs nog een jaar na levering.

De ene bepaling weegt voor de wetgever zwaarder dan de ander. Ik adviseer ondernemers hun leveringsvoorwaarden in ieder geval aan te passen op deze punten:

  • Verborgen kosten: die zijn niet meer toegestaan.

  • Ook extra kosten in rekening brengen voor het gebruik van creditcards mag niet meer.

  • Producten mogen voortaan altijd binnen 14 dagen geretourneerd worden.

  • Ook is het niet meer toegestaan om opties vooraf aan te vinken – bijvoorbeeld bij accessoires of andere extra’s zoals een annuleringsverzekering.

Vooral die laatste bepaling vind ik een goede zaak: duidelijke voorwaarden vormen de basis voor goed ondernemerschap. Maar andere bepalingen gaan wat mij betreft wel erg ver. Zoals de verplichting om al bij de bestelknop aan te geven dat de klant een betalingsverplichting aangaat als hij iets in zijn winkelmandje legt. Als je in de supermarkt iets in je mandje legt, weet je toch ook dat je dat moet afrekenen?

De grootste valkuil voor ondernemers is denk ik de mogelijkheid tot herroeping van een aankoop. Als je de klant daar niet uiterst volledig over informeert, loop je grote risico’s. Stel dat een verkoper van elektrisch gereedschap vergeet een modelformulier voor herroeping aan te bieden, loopt hij het risico dat hij een jaar na verkoop een boormachine krijgt teruggestuurd. Dit soort akkefietjes kan ook nog eens tot boetes of imagoschade leiden. En als je wél je herroepingsvoorwaarden netjes aanpast en daar reclame voor maakt, riskeer je ook nog eens een boete voor oneerlijke handelspraktijken. Daarom adviseer ik ondernemers met nadruk om geen onnodige risico’s te nemen en je even goed te verdiepen in de nieuwe regels.’

Zie ook:

Financiële risico’s webwinkel: Voldoet uw webwinkel aan de wet?

Dit artikel is geplaatst door

Hans Helsdingen
Senior Jurist
Logo van ARAG