Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina. Sla het menu over en ga direct naar zoeken.
Henk Hofstede en Ivo Matheeuws op het dak van een supermarkt dat vol ligt met zonnepanalen

Circulair ondernemen: méér doen voor het milieu

Een groot deel van de consumenten (72%) vindt dat bedrijven een positieve bijdrage moeten leveren aan de maatschappij en het milieu, zo blijkt uit Dossier Duurzaam 2017. Veel supermarkteigenaren zijn op dat vlak al goed bezig door hun pand te verduurzamen. Maar zijn ze ook al bezig met circulair ondernemen (‘ondernemen met behoud van grondstoffen’)? Henk Hofstede, sector banker Retail van ABN AMRO, vertelt welke kansen circulair ondernemen biedt.

Wat is circulair ondernemen ook alweer?

‘Wat duurzaam ondernemen is weten de meeste mensen wel: dat is ondernemen met hart voor mens, dier en milieu. Circulair ondernemen is daar een steeds belangrijker onderdeel van. Door circulair te ondernemen, zorg je ervoor dat grondstoffen hun waarde behouden. Dat doe je door spullen, onderdelen daarvan of grondstoffen opnieuw te gebruiken of tot iets anders te verwerken, in plaats van alles na gebruik weg te gooien. Zo beperk je de verspilling van grondstoffen, verlaag je de afvalberg en voorkom je uitholling van de aarde. En het is ook nog goed voor het bedrijfsresultaat.

Circulair ondernemen voor supermarkthouders

Circulair ondernemen is voor supermarktondernemers een grotere uitdaging dan voor bijvoorbeeld aannemers, omdat de meeste goederen in de supermarkt beperkt houdbaar zijn. Ze kunnen wél de houdbaarheid van producten verlengen en verspilling tegengaan. Bijvoorbeeld door restpartijen groente te verwerken tot soep, pizza of andere kant-en-klare gerechten. Steeds meer supermarktondernemers doneren voedsel dat net over de houdbaarheidsdatum is aan de Voedselbank. Ook gaan ze slimmer om met verpakkingsmaterialen om zo het gebruik van plastics terug te dringen. En in een supermarkt kun je energie ook prima hergebruiken. Je kunt bijvoorbeeld de warmte die bij koeling vrijkomt, gebruiken voor verwarming van de winkel.

Ik ging op bezoek bij Ivo Mattheeuws, eigenaar van een Albert Heijn-winkel in het Zeeuwse Hulst, en vroeg hem wat hij doet op het gebied van duurzaamheid:

Wil jij ook duurzamer ondernemen?

De overheid heeft als doel gesteld dat Nederland in 2050 volledig circulair is. Daar draagt gt ABN AMRO graag aan bij. Zo hebben we voor ondernemers die duurzamer willen ondernemen de Duurzame Investeringstool ontwikkeld. Die geeft je snel inzicht in hoe duurzaam jouw pand is. Ook krijg je direct te zien hoeveel je moet investeren om je pand volledig duurzaam (A-label) te krijgen. ABN AMRO helpt graag deze investeringen te financieren. Maar liefst 40 procent van de CO2-uitstoot wordt namelijk veroorzaakt door panden en wij hebben veel panden in onze portefeuille. Door ondernemers te helpen hun pand te verduurzamen, helpen we niet alleen de CO2-uitstoot omlaag te brengen, maar zorgen we ook nog eens dat door het A-label die panden meer waard worden. Dat zijn twee vliegen in één klap.

Dit artikel is geplaatst door

Henk Hofstede Sector Banker Retail van ABN AMRO
Henk Hofstede
Sector Banker Retail ABN AMRO
logo schild van ABN AMRO Bank