Bezorgen tijdens coronacrisis? Hier moet u op letten

Veel restaurateurs besluiten niet bij de pakken neer te zitten, maar tijdelijk maaltijden te gaan bezorgen. Daarnaast gaan retailers zoals bakkers, slagers en eigenaars van delicatessenzaken over op bezorgen. Voor hen een lichtpuntje in deze duisternis en bovendien voor veel mensen in quarantaine. Maar daarmee loopt u wel nieuwe risico’s. Op onverzekerde schade zit u nu niet te wachten. Jaap Scholte, relatiemanager bij ABN AMRO Verzekeringen, vertelt daarom waar u op moet letten.

‘De meeste restaurants en winkels die nu gaan bezorgen, hebben dat nog nooit eerder gedaan. Horeca- en retailondernemers krijgen daardoor nu te maken met risico’s waar ze zelf niet zo snel aan zouden denken. Daarom heb ik even met u meegedacht en de volgende tips opgesteld.

Gaat uw personeel bezorgen?

Check uw polis op schade onderweg

Als uw bezorger onderweg met de fiets valt en zich daarbij ernstig verwondt, kan hij u daarvoor aansprakelijk stellen. Ook als hij daarbij materiële schade veroorzaakt, kunt u daarvoor aansprakelijk worden gesteld. Omdat uw zaak onder normale omstandigheden niet bezorgt, biedt uw AVB (aansprakelijkheidsverzekering) hier zeer waarschijnlijk geen dekking voor. Voor schade van  bezorgers op een scooter, brommer of auto heeft u een WEGAM-verzekering nodig (WEGAM staat voor: werkgeversaansprakelijkheid voor bestuurders van motorrijtuigen).

ABN AMRO Verzekeringen heeft besloten om horecaklanten die voorheen niet bezorgden, tijdelijk kosteloos een aanvullende dekking aan te bieden, zodat ze wél verzekerd zijn als hun medewerkers tijdens bezorgen een ongeluk krijgen. Wij zijn blij dat we ze daarmee kunnen helpen. Vanzelfsprekend kan ik niets zeggen over de polisvoorwaarden van andere verzekeraars. Check die daarom goed!

 Zorg dat bezorger contact vermijdt

Natuurlijk wilt u voorkomen dat de bezorger het virus overdraagt op de besteller en andersom. Daarom adviseer ik u zoveel mogelijk de adviezen en voorschriften van de overheid en het RIVM te volgen. Laat de klant vooraf weten dat hij niet contant kan betalen. Maak bij voorkeur gebruik van online betaaldiensten die een contactloze overdracht mogelijk maken, zoals Tikkie of een Betaalverzoek. Geeft u een mobiel pinapparaat mee? Zorg dan dat uw bezorger de toetsen na elk gebruik ontsmet.

Extra risico’s elektrische voertuigen

U wilt natuurlijk graag uw maaltijden nog warm bij uw klanten krijgen. E-bikes en e-scooters zijn dan een snelle uitkomst. Maar deze keuze van vervoer brengt ook extra risico’s met zich mee. Naast de veiligheidsrisico’s die deze snelle vervoermiddelen met zich meebrengen, krijgt u ook te maken met een brandrisico. Want helaas gaat het nog weleens mis tijdens het acculaden. Accu’s van e-bikes of- scooters ontploffen tijdens het laden en veroorzaken dan brand. Een afgebrand restaurant kunt u er nu niet bij hebben!

Gaat u met uw auto bezorgen?

 Check uw autopolis

U kunt natuurlijk ook zelf maaltijden gaan bezorgen met uw eigen auto. Check in dat geval de polis van uw autoverzekering. U bent namelijk niet standaard verzekerd voor schade die u onderweg met uw privéauto veroorzaakt voor zakelijke ritjes. Als u gaat bezorgen met de bestelbus van de zaak waarmee u naar de groothandel rijdt, bent u als het goed is daar wél voor verzekerd. Neem bij twijfel contact op met uw verzekeringsadviseur voordat u de weg opgaat.

Laten bezorgen door een bezorgdienst?

 Check de voorwaarden

Sinds de verplichte horecasluiting hebben bezorgdiensten als Thuisbezorgd.nl, Deliveroo en UberEats al honderden aanmeldingen binnengekregen. Als u er ook voor kiest om de bezorging uit handen te geven, dan betaalt u daar een vast bedrag per ritje of een kilometerprijs voor, plus een percentage commissie (ca. tussen de 13 en 30 procent). Lees voor u het contract tekent de voorwaarden goed door, zodat u na intrekking van de maatregelen nergens meer aan vastzit.

Personeel lenen om te bezorgen?

Check uw polis

Zojuist kreeg ik nog een vraag binnen over dit onderwerp. Een horecaondernemer wil medewerkers van collega-ondernemers – die nu werkeloos thuiszitten – inzetten om zijn maaltijden te bezorgen. Hij vraagt zich af of hij daarvoor verzekerd is. Mijn antwoord aan hem: Check goed je polis en raadpleeg bij twijfel je verzekeringsadviseur.’

Heeft u na het lezen van dit artikel nog vragen over de risico’s van maaltijdbezorging? Uw verzekeringsadviseur beantwoordt die graag. Heeft u behoeften aan meer informatie? Op ABN AMRO Insights leest u welke zeven stappen restauranthouders zouden moeten nemen in deze tijd van crisis.

Dit artikel is geplaatst door

Jaap Scholte
Relatiemanager verzekeren