Hulp bij bestrijding van criminaliteit supermarkten

De supermarktbranche wordt veelvuldig geplaagd door criminaliteit. Miljoenen omzet ‘verdampen’ jaarlijks door winkeldiefstal en vrijwel wekelijks vindt er ergens in het land een plofkraak plaats. Daarom brengt Risico’s in Beeld nu een special uit over criminaliteitsbestrijding. Supermarktondernemers kunnen in deze gids lezen hoe ze het risico op diefstal, inbraak, overval, ram- of plofkraak en vandalisme kunnen minimaliseren. Marvin Vos, relatiemanager ABN AMRO Verzekeringen, vertelt welke nuttige informatie deze special u biedt.

Waarom een special over criminaliteitsbestrijding?

‘In 2015 en 2016 bracht Risico’s in Beeld een risicogids uit voor de supermarktbranche. Dit jaar besloten we het anders aan te pakken. We willen nu eenmaal zo relevant mogelijke informatie bieden, om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen. Afgelopen jaar zijn supermarkten om de haverklap slachtoffer van plofkraakaanvallen. Bij de supermarktondernemers die ik spreek, zit de schrik er goed in. Afwachten totdat jij aan de beurt bent, is geen optie. Wij vonden dit een goed moment om een helpende hand uit te steken in de vorm van een preventiegids.

Verhoog de drempel voor criminelen

Natuurlijk kun je je winkel en alles wat je daarin verkoopt verzekeren, maar daarmee voorkom je niet dat je klanten naar een ander gaan als je een dag moet sluiten vanwege een inbraak. Of erger: dat je personeel en klanten slachtoffer worden van een overval. Daarom is het beter om aandacht te besteden aan preventie. Het gaat er daarbij vooral om het voor de criminelen zo onaantrekkelijk mogelijk te maken jouw winkel als doelwit te kiezen. Experts van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) geven daar in de gids nuttige tips voor. Zij weten hoe criminelen denken en kunnen daardoor helpen die drempel zo hoog mogelijk te maken.

Durf te investeren

In de gids komt ook een supermarktondernemer uit Leeuwarden aan het woord. Hij was de vele diefstallen in zijn winkel zat en ondernam actie. Hij adviseert zijn collega’s om te investeren in een goede beveiliging. Die kosten zijn belasting-aftrekbaar en verdient je al snel terug door de duizenden euro’s aan winkeldiefstal die je ermee voorkomt. Om inbraak, overval en zelfs een plofkraak te voorkomen, blijkt een mistgenerator in de winkel heel effectief. Die zet de winkel binnen een paar seconden nadat het inbraakalarm is afgegaan in een dikke mist. De dieven zien niets meer en kunnen niets anders dan onverrichter zake vluchten.

Waar liggen jouw risico’s?

Als ik met een klant in gesprek ga, ligt de focus niet direct op verzekeringen. Het is mijn taak als adviseur om de supermarktondernemer bewust te maken van de risico’s die hij loopt. Vervolgens gaan we in gesprek over wat hij zelf kan doen om die risico’s te vermijden, verminderen, voorkomen of dragen. Voor die risico’s die je als ondernemer niet kunt dragen, moet je afwegen en keuzes maken. Hij kan ervoor kiezen het risico over te dragen aan een verzekeraar. Daarvoor hebben we nu een aantal jaar een speciaal supermarkt-verzekeringspakket. Omdat niet iedereen dezelfde eisen en wensen heeft, kunnen ondernemers uit drie varianten kiezen. Maar nogmaals: veel schade is niet in een polis te vatten. Daarom is voorkomen zo belangrijk. Met deze gids wijzen we de weg in de mogelijkheden.’

Wilt u een gratis exemplaar ontvangen van de special criminaliteitsbestrijding? Stuur dan een e-mail naar info@risicosinbeeld.nl

Likes : 21

Dit artikel is geplaatst door
ABN AMRO Verzekeringen